Přemýšleli jste někdy o tom, kolik funkcí plní etiketa? Nebo čím vším jsou vlastně etikety zajímavé a jaké jsou v nich rozdíly? Miliony etiket všude kolem nás a každá je jedinečná. Většina z nich je především poutačem, nositelem brandu a informací vztahujících se k produktu. Některé bijí do očí výrazným designem, jiné precizním zpracováním, ale další zas mohou překvapit svou specifickou funkcí. Třeba si z této pestré nabídky vyberete „lejbl“, co padne na míru zrovna tomu vašemu výrobku.

Design

Designové etikety přitahují pozornost svým originálním vzhledem a zajímavým grafickým zpracováním. Celý proces začíná u grafika, který design navrhuje, ale zároveň už musí myslet i na technologii, kterou bude etiketa následně vytištěná. S jednotlivými technologiemi jako jsou ražba nebo např. sítotiskový lak je třeba počítat již od začátku. Grafik se tedy neobejde bez úzké spolupráce s výrobcem.

Bezpečnost

Snad každý z nás občas zajde do lékárny. Všimli jste si někdy, že je krabička s lékem přelepená nenápadným, často průhledným štítkem, který nese prvky perforace nebo po stržení zanechá viditelnou stopu? I to je etiketa, která je v tomto případě pojistkou a důkazem toho, že před vámi nikdo jiný produkt neotevřel. Etiketám s touto funkcí říkáme bezpečnostní etikety. Dalším příkladem zboží s takovouto etiketou je třeba dražší sortiment potravin např. kvalitní sýry, paštiky a alkohol. Bezpečnostní prvky lze vytvořit několika způsoby. Hlavní roli zde hraje materiál, který po stržení zanechá stopu lepidla nebo je navržen tak, aby ho nebylo možné jednoduše duplikovat, např. holograf. Funkci pojistky zajistí také třeba perforace.

Funkčnost

Se samolepicími etiketami se setkáme i na věcech, které nepoužíváme běžně a ani si neuvědomujeme, že na nich etiketa je. A ona nejenže tam je, ale dokonce tam být musí, protože to ukládá zákon. Typickým příkladem jsou etikety v autech. Různé části auta pod kapotou i mimo ni označují etiketami výrobci, servisy i prodejci doplňkového sortimentu. Materiál, ze kterého jsou tyto etikety vyrobeny musí být extrémně odolný, musí vydržet zahřátí na vysoké teploty, musí být mrazuvzdorný, odolný proti zašpinění a mastnotě, a musí vydržet kontakt s chemickými látkami.

Informátor

Další kategorií etiket jsou ty, na které je potřeba dostat hodně psaného textu čili opravdu mnoho informací (jazykové, mutace, složení produktu a další povinnosti uložené legislativou). A tím se dostáváme k etiketám, které obsahují vrstvy. Králem mezi vícevrstvými etiketami je tzv. booklet a v závěsu za ním sandwich. Tento typ etiket umožní vtěsnat i na malé produkty velké množství informací a design etikety to ničím nenaruší. Booklet poznáte na první pohled, vypadá jako knížka s více stranami. Sandwich se naopak tváří jako obyčejná etiketa. Po odlepení na místě, ke kterému vás směruje piktogram zjistíte, že etiketa skrývá další stranu s textem, a ještě i další text natištěný přímo do lepidla.

Vstupenky a visačky

Vstupenky a visačky jsme zařadili do zvláštní kategorie. Tyto produkty totiž nejsou samolepicí a vlastně lepidlo nemusí obsahovat vůbec. Setkáte se s nimi ve formě klasických vstupenek. Další ukázkou jsou např. štítky na síťkách s cibulí nebo bramborami v obchodech. Ty bývají vyrobené z materiálu odolného proti roztržení. Na tento typ visaček je často třeba dotisknout ještě datum spotřeby nebo jiná variabilní data, a proto jsou navíc opatřeny termocitlivou úpravou vhodnou pro dotisk.

Archové samolepky

Předností archových etiket je, že je náš zákazník nedostane v roli na kotouči ve formě nekonečného pásu, ale v již přesném formátu kus od kusu. Na samolepicím archu jsou vysekané nebo laserem vyřezané drobné etikety, které se dají jednoduše vyloupnout. S archovými samolepkami se můžete potkat ve formě různých příloh v časopisech, sběratelských albech nebo třeba diářích. Dalším příkladem archových samolepek jsou také štítky určené k potisku ve stolních tiskárnách.

Udržitelné

Jako výrobci etiket máme zodpovědnost nejen za to, aby byl udržitelnější celý náš provoz, ale také za to, aby naše výrobky vhodně doplnily ekologická řešení obalů našich zákazníků. Proto nabízíme ve spolupráci s našimi dodavateli široké portfolio udržitelných materiálů. V nabídce máme materiály s certifikací FSC nebo materiály s podílem recyklátu nebo organického odpadu.

linerless-1_small
travní etiketa ekologie udržitelnost label design

Speciální

Podle toho, na jaký výrobek jsou etikety určené, je třeba k jejich výrobě vybrat i ten správný materiál. Je rozdíl, jestli bude etiketa nalepena přímo na banánu nebo bude na výrobku, který je skladován v chladu a zimě. Pro potravinářské etikety používáme speciální certifikované materiály určené k přímému styku s potravinami. K výrobě etiket, které jsou nalepené na výrobcích se speciálními požadavky na skladování využíváme materiály např. právě odolné proti vlhkosti a třeba mrazu. To zákazníkovi zaručí, že se etiketa vlivem mrazu neodlepí nebo třeba nezplesniví.

Herní a výherní etikety

Další kategorií etiket jsou ty, které schovávají text pod ražbou. Stírací ražba je moc pěkný a zároveň interaktivní prvek, který můžete využít pro své slevové karty, vouchery nebo soutěžní etikety. Pod tímto typem zušlechtění může být ukrytý text nebo i celý obrázek. Stírací ražba je 100% krycí, tudíž napětí trvá až do poslední chvíle.

Samolepící kotoučky bez potisku

Samolepicí kotoučky jsou termocitlivé etikety, které slouží jako náplně do termotransferových tiskáren. Využívají se v logistice, ve farmacii nebo v potravinářství třeba u váženého zboží. Zkrátka všude tam, kde je nutné zboží dodatečně označit štítkem a dotisknout další data. U nás víme, jak zvládnout dotisk dat, nebo jak zařídit aplikaci etiket a dotisk zároveň.

Dále doporučeno:

Jaké jsme získali ISO certifikáty

02/12/2021

Je pro nás důležité abychom pro vás byly spolehlivým obchodním partnerem. Každý certifikát prokazuje jiné požadavky. Smyslem ISO certifikátu je kromě jiného, zajištění kvalitních služeb a dodržení nastavených standardů. V

Přečíst celý článek
Jaké jsme získali ISO certifikáty

Label design 30 let: V hlavní roli Backoffice

31/08/2023

Práce odborných asistentek je pro tiskárnu naprosto klíčová. Jestli si ale pod pojmem asistent/ka představujete někoho, kdo vaří kávu nebo se stará o kalendáře, tak to vás hned vyvedu z

Přečíst celý článek
Label design 30 let: V hlavní roli Backoffice